czwartek, 16 stycznia 2014

Ciasto z masą chałwową i bezami

Ciasto czekoladowe z masą chałwową i kawową oraz bezami, polane deserową czekoladą.
Smak tego ciasta jest poprostu nie do opisania... ;)
Spróbujcie sami.

Składniki:

Biszkopt kakaowy:
  • 5 jajek,
  • niepełna szklanka cukru,
  • 1 szklanka mąki,
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia,
  • 2 łyżki kakao.
Oddzielamy żółtka od białek. Do żółtek dodajemy cukier i dokładnie miksujemy przez kilka minut. Białka ubijamy na sztywną pianę. Suche składniki: mąkę, proszek i kakao mieszamy razem. Do mieszaniny żółtek z cukrem dodajemy na przemian pianę z białek i suche składniki ciągle mieszając. Mieszajmy delikatnie, ale dokładnie, najlepiej warzechą. Masa musi być puszysta.

Przelewamy to do tortownicy (średnica: 20,5cm, wysokość: 7cm) i wstawiamy do nagrzanego piekarnika: 180°C na 40 min. Bez termoobiegu!
Po upieczeniu pozostawmy do ostygnięcia w piekarniku.

Masa chałwowa:
  • 30 dag chałwy waniliowej
  • 4 żółtka
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 szklanka mleka
  • 1 kostka masła (200g)
Żółtka rozmieszać w 1/2 szklance mleka, dodać mąkę i bardzo dokładnie wymieszać. Pozostałe mleko zagotować. Mieszaninę żółtek z mąką wlewamy na gotujące się mleko i odrazu energicznie mieszamy, aż do momentu powstania budyniu. Ściągamy garnek z gazu i studzimy przez chwilę jeszcze mieszając, żeby nie było grudek. Odstawiamy do ostygnięcia.
Masło miksujemy na puch, dodajemy pokruszoną chałwę i ostudzony budyń.

Masa kawowa:
  • 1 kostka masła (200g),
  • 2 łyżki kawy (ja dałam zbożową),
  • 2 łyżki cukru pudru,
  • 1 łyżka mleka.
Dokładnie miksujemy wszystkie składniki na jednolitą masę.

Kiedy wszystko mamy gotowe; przecinamy biszkopt na pół. Spód smarujemy masą kawową, na nią układamy bezy (ja dałam jedno opakowanie małych bezików), na nie wylewamy masę chałwową, przykrywamy górną częścią biszkoptu i na koniec polewamy polewą deserową.

Ja ciasto wyniosłam na noc do spiżarni, wtedy masa jest bardziej zwarta.
W lecie najlepiej trzymać je w lodówce, bo masa szybko się rozpływa od gorąca.

Smacznego!


2 komentarze:

  1. wyglada super musze go zrobic, o jakich wymiarach jest tortownica?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;)
      Wymiary tortownicy: średnica - 20,5cm, wysokość - 7cm
      Wcześniej zrobiłam w średn. 23 cm, wys. 6cm i wydawał mi się za niski.
      Życzę wspaniałych i smacznych wypieków :)

      Usuń