czwartek, 23 stycznia 2014

Drożdżówki z budyniem

Miałam do zużycia drożdże, pomysł przyszedł szybko na zrobienie drożdżówek z budyniem. Tylko nie mogłam zdecydować się na ich wygląd, a więc zrobiłam kilka... ;) 

Składniki:
  • 1 kg mąki + 1 łyżka do drożdży
  • 5 dag drożdży
  • 2 jajka
  • 0,5 l mleka
  • 160 g masła
  • 2 łyżeczki soli
  • starta skórka z cytryny
  • 100 g cukru + 1 łyżka do drożdży
W dużej misce mieszamy suche składniki: mąkę, sól, startą skórkę i 100 g cukru.
Mleko przygrzewamy, płyn musi być ciepły, żeby dodać pokruszone drożdże, łyżkę cukru i łyżkę mąki. Dokładnie mieszamy i zostawiamy na ok. 15 min pod przykryciem.
Następnie wlewamy płyn do suchych składników. Wszystko mieszamy przez chwilę łyżką, wbijamy 2 jajka i nadal mieszamy. Masło rostapiamy, kiedy ostygnie dodajemy do reszty składników. Potem wyrabiamy ciasto ręcznie lub mikserem (używając haków). Ja wyrabiałam ręcznie. Ciasto musi odchodzić od rąk, jeżeli jest zbyt lepkie dosypujemy trochę mąki, ale z umiarem.
Gdy ciasto jest już gotowe odstawiamy je do wyrośnięcia na ok. 30min w ciepłe miejsce i przykrywamy miskę pokrywką lub ściereczką.

W tym czasie możemy przygotować budyń.

Budyń:
  • 1 szklanka mleka (250ml)
  • 1 żółtko
  • 1 łyżka cukru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 0,5 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżka masła
W 1/4 szklanki mleka mieszamy mąkę ziemniaczaną, mąkę pszenną i łyżkę cukru, po chwili dodajemy żółtko, nadal mieszamy. Róbmy to dokładnie, żeby nie powstały grudki. Pozostałe mleko, 3/4 szklanki zagotowujemy z masłem. Do gotującego się mleka wlewamy wcześniej powstały płyn. Od razu energicznie mieszamy, aż do powstania budyniu. Ściągamy go z gazu, kiedy uzyskamy pożądaną konsynstęncję; mieszajmy jeszcze przez chwilę. Budyń pozostawiamy do ostygnięcia.

Kiedy ciasto już wyrośnie. Wyciągamy na stolnicę, podsypujemy mąką i wyrabiamy, wałkujemy na ok. 0,5cm i robimy drożdżówki... Możecie zrobić takie jak ja, lub inne, wszystkie takie same lub różne ;)


Z rozwałkowanego ciasta wycinamy prostokąty, ja robiłam różniej wielkości. Na górnej części robimy paseczki, w środek nakładamy budyń i przykrywamy dolną częścią,dokładnie przygniatamy wszystkie boki, żeby budyń nie wypłynął. Na koniec zakrywamy poprzecinanymi paskami.
Drożdżówki układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i smarujemy wierzch jajkiem (roztrzepanym w garnuszku).
Pieczemy w 180°C przez 15-20 min z termoobiegiem.


W czasie pieczenia, możemy zabrać się za następne...

Wałkujemy ciasto na kształt koła. Przecinamy je na osiem trójkątów. Smarujemy trójkąty cieniutko budyniem. Następnie "rolujemy", każdy z osobna, zaczynając od szerszej strony i formujemy rogalik. Dociskamy dokładnie, żeby budyń nie wypłynął.
Rozkładamy rogaliki na blasze wyłożonej papierem. Smarujemy wierzch jajkiem. Pieczemy w 180°C przez 15-20min z termoobiegiem.


Po ostygnięciu rogalików możemy posypać je cukrem pudrem.

I kolejne, bułeczki...

Z ciasta robimy krążki w środek nakładamy budyń. Zawijamy, i formujemy równą bułeczkę.
Bułeczki kładziemy na blasze wyłożonej papierem, górę smarujemy jajkiem i posypujemy kruszonką.

Kruszonka:
  • 1 łyżka masła
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 2 łyżki mąki
(Miałam mało bułeczek, także potrzebowałam niewiele kruszonki, dlatego użyłam tylko tyle składników)

Wszystko razem mieszamy, nie wyrabiamy tylko unosimy składniki palcami, aż do powstania pożądanych grudek-kruszonki.

Pieczemy w 180°C przez 15-20min z termoobiegiem.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz